Konsulenter
Alexander Brandstrup
Savner dere mer organisk trafikk og konverteringer?
La oss se hva som skal til for å dere kan bli mer synlige i deres marked.
Sentrale punkter fra October 2021 til August 2022
Vekst i organisk trafikk: 2795%
Økning i leads fra organisk trafikk: 1121%
Utvikling i domeneautoritet: 38.46%
Vekst i organiske søkeord: 1034.06%
Vekst i organiske søkeord i topp 10: 1255%
————————————————————————————-
Introdus er en pre-og onboarding plattform som ønsker å tilby den beste automatiserte ansatt-reisen, for å gjøre det enklere for både bedrifter og nyansatte. Denne SaaS casen er et utmerket eksempel på hvordan strategisk og engasjerende innhold kan booste svært relevante organiske konverteringer - og den bør leses av alle SaaS bedrifter, uansett bransje. Men før du leser om elementene i strategien, er det nødvendig med litt bakgrunnsinformasjon.
Samarbeidet mellom Bonzer og Introdus begynte tilbake i 2019. På den tiden var hovedmålet til Introdus å bli den nr. 1 onboarding plattformen i Danmark, hvor strategien begynte med å dominere #1 posisjon på søkeordet onboarding med 1.200 månedlige søk.
Ett år senere, i 2020, hadde Introdus en ny visjon hvor de ønsket å vokse på tvers av landegrensene. Den nye vekststrategien involverte å bryte inn i det amerikanske markedet med en helt ny merkevare-identitet og nettside. Derfor pauset vi samarbeidet mens Introdus migrerte fra introdus.dk til introdusapp.com
Introdus fortsatte samarbeidet med Bonzer i August 2021, med hovedfokus på å akselerere veksten i det amerikanske markedet, som vi gjorde. Men hvordan klarte vi det?
SEO ville vært enkelt hvis alt var “plug-and-play”, men det er det ikke. Et nytt marked i fokus betydde en dyptgående analyse av konkurrentlandskapet, trender og søkeintensjon (for å nevne noen få). SEO er også svært dynamisk, som betyr at man må følge ekstra nøye med på crawl-oppdateringer, generelle endringer i algoritmen og “rank factor” oppdateringer. På grunn av dette var det mye som hadde skjedd i mellomtiden siden samarbeidet sluttet med Introdus i April 2020 og det startet opp igjen ett år og fem måneder senere. Mye hadde skjedd i SEO landskapet.
Introdus, som mange andre SaaS bedrifter, forstår at innhold er kritisk når man skal konkurrere i et konkurransefylt marked hvor store spillere dominerer SERP’en på en rekke bedrift-kritiske søkeord. Spesielt når de var i ferd med å entre det amerikanske markedet. De forstod at de trengte rådgivning på en innholdsstrategi og søkeordsmuligheter for å konkurrere mot de store spillerne.
Analysene våre hadde som mål å avdekke søkeordsmuligheter som kunne drive trafikk og booste en vekst i organiske konverteringer. Det innebærte en innholdsstrategi som inneholdt disse tre delene:
Blogginnhold-strategi rettet mot søkeord med høye volum
Produkt/kategori-innhold rettet mot de transaksjonelle søkeordene
“Mal-strategi” for å drive nye leads og konverteringer
Men for å eksekvere på den planlagte innholdsstrategien måtte vi forsikre oss om at nettsiden hadde et utmerket teknisk grunnlag, spesielt etter en nettstedsmigrasjon.
Blogg-universet
Innholdsstrategien for blogg-universet fokuserte på å optimere eksisterende innhold på siden som ikke presterte godt nok. Vi oppdaget at mesteparten av blogginnleggene hadde problemer med å bli indeksert, og noen av problemene stammet fra netstedsmigasjonen. Likevel, var en overraskende stor del av innholdet markert som ‘‘crawled – currently not indexed’ og ‘discovered – currently not indexed’.
Rundt samme tid annonserte noen Google ingeniører at Google ønsket å redusere frekvensen av deres crawling i et forsøk på å spare dataressurser og på en effektiv måte prioritere indeksering av innhold som er hjelpsom for brukerne. For Introdus betydde dette at hvis en artikkel var dårlig skrevet eller ikke brakte ekstra verdi til leserne, sammenlignet med de høyeste rangerte resultatene, ville ikke blogginnlegget bli indeksert. Dette gjaldt mesteparten av blogginnleggene til Introdus. Oppdateringen ‘Helpful content update’ fra Google som ble lansert i august, ba også om en følelse av at det haster med å optimalisere alt innhold til brukere i stedet for søkemotorer.
Da vi optimaliserte bloggartiklene, oppdaget vi at mange artikler kannibaliserte hverandre, noe som var en potensiell faktor for hvorfor mange ikke ble indeksert. Introdus hadde for eksempel 4-5 artikler som forklarte ett emne, mens konkurrenter hadde 1-2. Etter en stor sprint med å analysere, omskrive, optimalisere og slå sammen, klarte vi å få alle bloggartikler indeksert.
Når vi jobber strategisk med SEO-optimalisert innhold, ønsker vi å matche innhold og sider med søkehensikten for å møte brukeren på det nåværende stadiet av brukerreisen. For eksempel når en bruker søker på “onboarding platform”, er de på utkikk etter en produktside som gir mer informasjon om den spesifikke plattformen. Disse søkeordene har som oftest lavere volum sammenlignet med mer informative søkeord, men de er fortsatt nødvendige. Derfor sørget vi for at alle produktrelaterte sider fokuserte på produktrelaterte søkeord.
Effekt:
Analysen vår oppdaget også etterspørselen etter sjekklister og maler knyttet til ansattes perisode på en arbeidsplass. For eksempel onboarding-sjekkliste, buddy-programsjekkliste og offboarding-sjekkliste. I tillegg avdekket disse funnene det uutnyttede potensialet ved å gi potensielle kunder sjekklister og maler som hadde som mål å generere konverteringer.
Effekt:
Økning på 1121 % i potensielle salg fra organisk trafikk
#2 for onboarding buddy-programsjekkliste
#1 onboarding plan mal
#1 opplæringsplan med mal for nye ansatte
#1 opplæringsmal for nye ansatte
Av den grunn, la oss se nærmere på fire områder som har vært de viktigste i dette tilfellet:
Månedlig organisk trafikk (brukere og nye brukere)
Månedlig organisk konverteringer
Antall søkeord rangert i de 10 beste resultatene
Månedlig trafikkverdi
Å måle økningen i månedlig organisk trafikk er en åpenbar KPI å følge med på når man jobber med SEO. Likevel er det viktig å måle at både brukere og nye brukere øker for å sikre vekst. For Introdus spesifikt var dette en viktig KPI, da den reflekterer deres vekst i det amerikanske markedet.
Effekt: I november var den estimerte økningen i organisk trafikk på 4256,93 %.
Effekt: Fra oktober 2021 til august 2022 økte den organiske trafikken for brukere med 1532,17 % og 1733,69 % for nye brukere.
En vesentlig del av innholdsstrategien var mal-/sjekklistestrategien for å drive myke konverteringer ved Introdus. Den viste om trafikken på introdus sin nettside var relevant.
Effekt: Fra oktober 2021 til august 2022 økte potensielle kunder fra organisk trafikk med 1121 %.
Nå i november 2022 rangerer Introdus med 698 søkeord i topp 10 på Google, noe som betyr at de får en solid og kontinuerlig mengde med trafikk, spesielt med søkeordene i topp 10 resultatene som fortsetter å øke. For et år siden av antall søkeord for Introdus rangert blant de ti beste resultatene på Google’s topp 300, noe som tilsvarer en økning på 1711,69 % på året i november.
Å spore utviklingen av trafikkverdi er en god resultatmåling for å måle hva den organiske trafikken vil koste med annonser. For Introdus illustrerer det den kommersielle verdien av søkeordrangeringene deres og hva konkurrenter vil være villige til å betale for tilsvarende rangeringer.
Den kontinuerlige økningen i trafikkverdi indikerer at Introdus øker i søkeordrangeringer på kommersielle søkeord med høyere CPC.
Effekt: I november, en årlig økning på 4794,35 %.
Vi har virkelig hatt forbedringer i resultatene våre ved å samarbeide med Bonzer. Kommunikasjon, fokus på riktige mål og resultater var kjempebra! De har alltid en løsning på våre forespørsler. Jeg anbefaler dem absolutt!
Anders Thorup
Savner dere mer organisk trafikk og konverteringer?
La oss se hva som skal til for å dere kan bli mer synlige i deres marked.