Case

Slik vokste Herreapoteket +316% i organisk trafikk og ble synlig i AI Overviews

Klient

Herreapoteket

Kategori

ecom

Services

Holisitc SEO

Konsulenter

Natalie Trosby

Anne Sofie Grindstrand

Savner dere mer organisk trafikk og konverteringer?

La oss se hva som skal til for å dere kan bli mer synlige i deres marked.

Vårt samarbeid med Bonzer har vært avgjørende for Herreapotekets digitale synlighet og vekst. Det strategiske SEO-arbeidet har ikke bare gitt oss en markant økning i organisk trafikk, men har også posisjonert oss som en autoritativ kilde i både tradisjonelle søkeresultater og nye AI-drevne plattformer. Måten de forklarer komplekse faglige sammenhenger på, har også styrket vår egen interne forståelse. Nettsidens generelle tekniske helse har også blitt kraftig forbedret takket være Bonzers rådgivning.

Håvard Røkke
Daglig leder, Herreapoteket

Herreapoteket er en norsk nettapotekstjeneste, som har spesialisert på helseprodukter for menn. I et marked med stadig større konkurranse og høyere forventninger til digital brukeropplevelse, ønsket Herreapoteket å styrke sin synlighet og autoritet – både for eksisterende merkevaresøk og i det brede søkelandskapet rundt menns helse og velvære.

Bonzer kom inn som strategisk SEO-partner med mål om å sikre langsiktig organisk vekst, styrke konverterende søkeord og gjøre Herreapoteket til et naturlig svar i Google – også i en ny tid med AI-drevne søk.

Samarbeidet - Slik jobbet vi

Samarbeidet startet med grundige analyser for å kartlegge søkepotensialet og identifisere vekstområder. Etter å ha lagt en solid strategi, jobbet vi parallelt med teknisk optimalisering, strukturelle forbedringer og utformingen av en innholdsstrategi som dekket hele brukerreisen. Dette la grunnlaget for et tett og langsiktig samarbeid med Herreapotekets interne team.

Savner dere mer organisk trafikk og flere konverteringer? Få en gratis skreddersydd SEO-analyse her

Tallene

+1175%

økning i side 1-plasseringer på Google

+317%

økning i visninger fra Google

+316%

økning i organisk trafikk fra Google

+619%

organiske klikk via Product Listings

Søkeordsutvikling og rangeringer

Siden samarbeidet startet, har Herreapoteket opplevd betydelig vekst i både bred og konverteringsdrevet synlighet:

  • Antall organiske søkeord økt fra 7 500 til 14 300

  • Antall søkeord i topp 3 (de mest konverterende) har gått fra 18 til 315

  • Antall søkeord på førstesiden i Google har økt fra 212 til 2 774

  • Blogginnholdet alene står nå for 1100 av søkeordene på førstesiden – med artikler som støtter produktsortimentet og fungerer som guider i brukerreisen

Dette viser hvordan datadrevet SEO kombinert med innsiktsbasert innholdsutvikling gir direkte effekt på synlighet og tematisk autoritet.

Resultater: Økning i organisk trafikk

En nøkkelfaktor for veksten har vært arbeidet med kategorisider og sortering av produkter. Fra oktober 2024 til juli 2025 har Herreapoteket sett en kraftig trafikkøkning, også via “Product listings” som er en av de mest konverterende flatene i søkeresultatene:

Herreapoteket i AI Overviews

Med utrullingen av AI Overviews i Google Search – nå aktivt i over 200 land – har søk fått en ny dimensjon. AI Overviews gir brukerne automatiserte og presise svar på komplekse spørsmål direkte i søkeresultatet, basert på informasjon fra nettsider med autoritet.

Samtidig ser vi at stadig flere tar i bruk språkmodeller som ChatGPT når man søker informasjon eller veiledning rundt produkter. Derfor bør optimering for generative søk (GEO) være en vesentlig del av bedrifters strategi for digital synlighet. 

Allerede samme uke som denne funksjonen ble lansert i Norge, var Herreapoteket å se i AI Overviews. Nå rangerer de med hele:

  • 135 lenkede referanser i AI Overviews 

  • 80 lenkede referanser i Chat GPT

Dette er et direkte resultat av arbeidet med E-E-A-T, strukturert innhold og forståelse av søkeintensjon. I praksis dreier dette seg i stor grad om å kombinere klassisk SEO med teknisk kvalitet og strategisk innhold som dekker intensjon, kontekst og hele brukerreisen.

Skal man være synlig i AI-drevne søkeresultater kreves det en solid strategi og grundig arbeid. Her konkurrerer man nemlig ikke bare om en plass i søkeresultatet – man konkurrerer om å bli valgt av AI som det beste svaret. 

Usikker på deres SEO-potensial? Avdekk situasjonen med en gratis og skreddersydd SEO-analyse

Graphic visualising the hierarchy between pages and subpages

En god pillar-cluster struktur gjør det lettere for både brukere og søkemotorer å finne produkter.

Strukturert innhold og smart navigasjon

Et sentralt grep i strategien var utvikling av en pillar/cluster-struktur, basert på søkeordsanalyser og innsikt i brukerintensjoner. Dette la grunnlaget for en navigasjonsstruktur og menylogikk som hjelper både Google og brukerne å forstå tematiske sammenhenger og finne det de leter etter raskere.

Vi har jobbet målrettet med å rydde i kategorier, forbedre URL-struktur og optimalisere menyer for søk og brukervennlighet – et tiltak som støtter både konverteringer og organisk vekst.

Teknisk SEO

En viktig del av å gjøre nettbutikken synlig og forståelig for søkemotorene var et teknisk løft knyttet til kanoniske URL-er. Etter å ha observert et kraftig dropp i søkeord, oppdaget vi at nettstedet var tilgjengelig på to versjoner – med og uten "www" – som for søkemotorer fremstår som to separate nettsteder.

Dette skapte duplisert innhold, som kan føre til "søkeord-kannibalisering" og dårligere rangeringer. For å løse dette, sikret vi at alle sider hadde en korrekt kanonisk tag som pekte mot én enkelt hovedversjon. Dette var et kritisk grep for å rydde opp i den tekniske infrastrukturen og bidro til at nettstedet kom seg etter den plutselige nedgangen i søkeord.

Informativt innhold som driver og bygger autoritet

I tett samarbeid med Herreapoteket har vi utviklet og publisert strategisk blogginnhold som:

  • Dekker hele kundereisen, fra spørsmål til løsning

  • Støtter kategorier og produkter direkte

  • Styrker domeneautoritet og bygger E-E-A-T

Bloggen står nå for 1100 søkeord på førstesiden, og fungerer som et viktig verktøy for å tiltrekke og konvertere nye brukere, med over 2800 organiske besøkende i måneden. Her har Herreapoteket et dedikert sted i nettbutikken hvor de kan gi svar på vanlige spørsmål og tilby god veiledning knyttet til deres produkter. Dermed posisjonerer Herreapoteket som en faglig og trygg aktør - noe som er særlig viktig i deres bransje. 

Er dere vår neste suksesscase? Start med å få en gratis SEO-analyse av oss i dag.

Savner dere mer organisk trafikk og konverteringer?

La oss se hva som skal til for å dere kan bli mer synlige i deres marked.