Opdateret 16. September 2021 af Karolina Thor

Bonzer utvider tjenesten med autogenerert modell

Bonzer utvider tjenesten med autogenerert modell

I fremtiden vil Bonzer ha en tjeneste med kombinasjon av autogenerert teknologi med SEO. Det forventes å effektivisere prosessen i innholdsproduksjon og gi driftsfordeler driftsfordeler for selskaper med større plattformer. 

I følge Accenture kan kunstig intelligens (AI) bidra til å øke bedriftens produktivitet med opptil 40%. Dette er fordi AI tilpasser seg til data over tid. Det hjelper å gi enda mer nøyaktige svar i søkeresultatene – med høy hastighet.

Det har derfor vært naturlig for Bonzer å innlemme kunstig intelligens som et produkt i SEO for å øke effektiviteten i innholdsproduksjon. Dette vil spesielt være en fordel for kunder med større nettsteder der data er inkludert i innholdet.

Dette er basert på et felles samarbeid mellom Bonzer og IC Robotic. Sammen skal Bonzer og IC Robotic utvikle modeller for autogenerering av innhold for organisk rangering. 

Hva er autogenerert innhold?

Autogenerert innhold er innhold som er programmert til å generere seg selv fra definerte maler. Det hele skjer ved hjelp av data. Tekst kan derfor automatisk genereres på alt innhold som består av datapunkter. Det vil kunne oppdateres fortløpende etterhvert som data endres.

Ettersom innholdet er basert på data, kan nettbutikker bedre unngå returnering av produkter. En studie fra SaleCycle viser at hele 64,2% av årsakene til at online kjøp returneres skyldes at produktet ikke samsvarer med beskrivelsene.

Grunner for retur av netthandel

Med database produktbeskrivelser, kan innholdet bli enda mer presist og derfor mer nøyaktig før et kjøp.

Forventninger til utvidelsen

Både Bonzer og IC Robotic forventer å snu opp ned på måten kategoriske tekster utvikles i SEO sammen.

Dette vil bli gjort på grunnlag av automatisering av selvopprettede modeller for f.eks. meta- produkt- og kategoribeskrivelser. I begynnelsen vil det foregå i en testfase og herfra kontinuerlig utviklet til et rammeverk til fordel for den enkelte kunde.

“I dag vil brukerne raskt ha svar på spørsmålene sine. Søkemotorer som Google vet dette godt, derfor gjør de alltid alt de kan for å levere nettopp det. En blanding mellom automatisk generert innhold og kvalitet input, betyr at vi på utvalgte områder nå kan levere innholdet raskere enn våre kunders konkurrenter.

På mange måter kan det spare selskaper for roller som kategori managere eller generelt folk som er ansatt for å utføre en robots arbeid. Vi har nå lagt roboten til den menneskelige eksperten, sier CPO & Partner i Bonzer, Thomas Bogh.

AI er mer etterspurt enn noen gang

Undersøkelser fra MeMSQL viser at 61% av markedsføringsindustrien mener at kunstig intelligens er det viktigste aspektet av datastrategien. 

På samme måte kan Deloitte også fortelle at 83% av AI firstmovers allerede ser økonomiske fordeler.

Derfor vil samarbeidet fokusere på at selskaper med mange beskrivelser kan få skrevet innhold som øker posisjoneringen, uten at det trenger å koste en formue. På samme måte er det et ønske om å gjøre det raskt og automatisk.

Derfor har IC Robotic vært en perfekt match for Bonzer, som tidligere har jobbet tett sammen. 

Konsernsjef og grunnlegger av IC Robotic, Marc Aas Nilsson, har også bidratt til å lage markedsdataplattformen Lasso X, som tidligere har mottatt investeringer fra JP / Politikens Hus.

Vi gleder oss veldig til å jobbe tett med Bonzer og sammen utvikle måten innhold i den moderne (og nye) verden effektiviseres til fordel og glede for selskaper – både store og små”.

I en tid der penger ikke henger på trær håper derfor begge parter å kunne hjelpe bedrifter med å få frem budskapene sine enda raskere og bredere.

Den “menneskelige” modellen forblir

Selv om autogenerert innhold vil være en del av det fremtidige SEO -produktet i Bonzer, sletter det ikke Content Writer -rollen – tvert imot.

Med muligheten til å automatisk generere tekst som produktsider – og til slutt kategorisider – er det enda større behov for Content Writers. Alt innhold er definert på grunnlag av innspill og maler som vi defineres på grunnlag av vår SEO -tilnærming. ”, sier Thomas Bogh.

En autogenerert modell gir Content Writers mer tid til å gå i dybden på områdene der autogenerert tekst ikke vil kunne slå konkurransen på søkemotoren – en konkurranse som er i stadig utvikling. 

Testet på utvalgte cases

Den automatisk genererte modellen har allerede blitt testet på utvalgte kunder. Ettersom autogenerert innhold kan skade organiske plasseringer på grunn av duplisert innhold har grunnmodellen blitt grundig testet de siste månedene.

Sammen med Artland har man eksempelvis testet måten å autogenerere artistprofiler på. Dette har vært for å øke resultatene og vinne viktige rangeringer på Google. Dette har med stor suksess – i tråd med det gjenværende SEO-arbeidet – løftet den organiske trafikken til nye høyder.

Hvem kan bruke automatisk generert innhold?

Etterhvert forventes det at flere domener vil dra fordel av dette, men det krever selvfølgelig også en viss størrelse, derfor vil Bonzer kontinuerlig utvikle alt fra maler til minimumskrav og data slik at det kan lønne seg for selskapet (kundene) med denne typen innhold.

Bonzers kunder vil videre kunne se frem til integrasjoner med CMS -systemer som WordPress og Shopify.

Med denne nye utvidelsen kan selskaper over hele landet se frem til en partner som kan levere innhold på måter som man ikke har sett utfolde seg på samme måte når det gjelder leveringstid og kvalitet.

Dette gir innholdsindustrien en nyskapende modell som selskaper – norske så vel som utenlandske – kan ha nytte av både nå og i fremtiden.

Bonzer forventer å få modellen implementert som en mulighet for nye kunder i januar 2021.