Opdateret 30. September 2021 af Thomas Bogh

Webshop SEO: 7 Effektive steg for organisk vekst

Webshop SEO: 7 Effektive steg for organisk vekst

“Sneakers”, “den nyeste iPhonen” eller “en to-personers tur til New York.” 

Dette er bare et par eksempler på hva flere millioner mennesker søker etter på Google hver dag. Selger nettbutikken din noen av disse? Eller kanskje noe annet?

Om du gjør det er det ekstremt viktig at nettbutikken din skiller seg ut fra konkurrentene. Det betyr  at om du vil øke sjansene for at potensielle kunder kommer inn på nettstedet ditt og ikke går over til konkurrentene. 

Det er her webshop-optimalisering og SEO kommer inn i samtalen.

I denne guiden lærer vi deg å skape bedre synlighet og høyere inntekter gjennom optimalisering av nettbutikken. 

1. Optimaliser søkeordene

I denne artikkelen fokuserer vi på webshop SEO. Om du er ny på området organisk vekst, kan vi ikke understreke nok hvor viktig det er å vite mer om søkemotoroptimalisering

Om du vil at produktene dine skal rangere på den første siden av Google, må du finne søkeordene som kundene faktisk søker etter. Om du vet hva kundene dine leter etter kan du skrive produktbeskrivelser som matcher akkurat det. Dette øker sjansene dine for å ha produktsider som er unike og konkurransedyktige. 

Ved å bruke Ubersuggest (eller et annet lignende SEO-verktøy) kan du få innsikt i detaljer om hvor ofte søkeord som “joggesko” blir søkt på. Du kan også se hvor vanskelig det er å konkurrere om synlighet på søkeordet og mye mer. 

For å legge til research oppgavene dine, kan du også bruke Google til å finne ut hva konkurrentene skriver om og hvordan de klarer å komme seg til toppen av søkeresultatene. 

Det er imidlertid viktig å tenke på at du bør begrense optimaliseringsarbeidet til ett enkelt søkeord per produktside. For det første gjør det det lettere for Google å finne ut hva du tilbyr. For det andre gjør det det mye lettere for deg å håndtere – og du har sannsynligvis nok å gjøre allerede. 

2. Bygg en god struktur for nettbutikken din og gjør den oversiktlig

Et vellykket nettsted er oversiktelig, organisert og enkelt. Ikke bare fordi det gjør det enkelt for Google å forstå innholdet i det, men også fordi kunder i dag ønsker å finne det de leter etter raskt og enkelt.

Spesielt om du har massevis av produkter.

Så tenk på hvordan nettstedet ditt skal være designet og strukturert. Prøv å gjøre det så brukervennlig som mulig. Det er ganske mange nettbutikk-design der ute, men vi anbefaler følgende enkle og flate struktur, den fungerer hver gang.

Modell som viser hvordan man kan optimalisere sin nettbutikk

Du vil at kundene dine skal finne et gitt produkt på siden din med maks tre klikk fra forsiden.

Det fungerer på to måter: Det viser Google at du tror produktene dine er verdifulle, og det holder kundene på nettstedet ditt fordi de kan finne det de leter etter. 

Ingen ønsker å klikke seg gjennom 15 sider for å finne produktet de søker etter, da  klikker de heller på tilbake-knappen. 

Som et neste trinn må du sørge for å gjøre tekstinnholdet på sidene lett å lese. Prøv å inkludere det valgte søkeordet i både tittelen, eventuelle overskrifter og metabeskrivelsen. 

Om du gjør det sikrer du en god brukeropplevelse for potensielle kunder. Det får også nettstedet til å se mye mer pålitelig og profesjonelt ut. 

3. Gjør nettbutikken din mobilvennlig

Over halvparten av all trafikk på nettet kommer fra mobile enheter. Dette tallet vil trolig bare fortsette å vokse med årene.

Om nettbutikken din er mobilvennlig, vil Googles algoritmer belønne nettbutikken din. Hvis det ikke er det, vil du bli straffet.

Om nettstedet ditt ikke er optimalisert for mobilvennlighet, vil det være veldig vanskelig å nå Googles topprangeringer. Det vil også være veldig vanskelig å tilfredsstille dine besøkende. Disse to er alltid knyttet tett til hverandre når det gjelder webshop SEO. 

Så vi skal forklare deg hvordan du kan gjøre nettbutikken både innbydende og brukervennlig for alle besøkende:

  • Sidehastighet: De fleste mobilhandlere på nettet kommer til å dra igjen om din forsiden ikke er lastet innen 5 sekunder. Å forbedre sidehastigheten er en teknisk innsats. Du må optimalisere koden, optimalisere bilder og sørge for at du holder omdirigeringer til et minimum. Prøv å teste nettstedet ditt med PageSpeed ​​Insights.
  • Unngå irriterende elementer som irriterende pop-ups, nyhetsbrev-abonnenter og lignende. Selv om det kan virke som en god måte å tiltrekke seg kunder, vil det ofte ha motsatt effekt. Dette er fordi mange brukere opplever disse elementene som påtrengende og obstruerende. Det kan også forvirre og feildirigere brukeren, noe Google definitivt ikke liker.
  • Brukervennlighet, brukervennlighet og – du gjettet det – brukervennlighet. Design nettbutikken din slik at den matcher alle typer brukere. Alle aldersgrupper bruker mobile enheter nå, derfor må du sørge for at teksten er stor nok og synlig nok for alle synsgrader. Du må også tenke på å designe for “fete fingre” – ingen skal ha en skuffende brukeropplevelse fordi de ved et uhell trykket på feil knapp fordi den er for nær en annen.

Du kan lese mer om dette i vår guide til Core Web Vitals.

4. Slipp løs din indre forfatter og begynn å publisere blogginnhold

Google elsker ferskt og oppdatert innhold. Ved å starte en blogg kan du skrive interessant innhold for nettstedet ditt. Det kan være alt fra produkt- og bransjenyheter til veiledninger eller andre tjenester nettbutikken din tilbyr.

Dette vil også vise brukerne at nettstedet ditt aktivt vedlikeholdes og oppdateres. Du kan også markere bestemte produkter eller kategorier som du synes kundene dine burde vite mer om. 

Rask statistikk:

  • Bedrifter med integrerte nettblogger får 97% flere lenker.
  • B2B med blogger får 67% flere leads.
  • Nettsteder med blogger har 434% flere indekserte sider på søkemotorene.
Prosent som viser fordelene ved å ha en blogg på din virksomhets nettside.

Ikke overbevist ennå?

En blogg er også en enkel måte å skape intern lenkebygging på nettbutikken din. Dette betyr at du kan veilede besøkende til bestemte produkter eller kategorier. Eller omvendt: om du har produkter som krever litt kunnskap, kan du enkelt informere kundene om hvordan du bruker det.

La oss si at du skriver en guide om hvordan du matcher løpestilen din med spesifikke løpesko. Her kan du lenke til de spesifikke modellene av sko som en besøkende kan kjøpe. Det vil også vise at du har kunnskap og ekspertise om produktene du selger og at du vil hjelpe kundene dine med å lykkes.

Det er godt salg og god SEO. 

5. Gjør nettstedet ditt sikkert og trygt

I 2017 gjorde Google noen endringer i algoritmene sine for å fremme bedre online sikkerhet. Dette betyr at nettsteder som ikke krypterer data vil bli merket som “Ikke trygt” og sannsynligvis vil bli degradert i rangeringen. 

Etiketten “Ikke sikker” vises i adresselinjen og er synlig for alle som kommer inn på nettstedet ditt. Det ville være som å ha et “Brannfare”-skilt på inngangsdøren til bygningen din – Ikke bra for virksomheten.

Skjermbilde som viser en "ikke sikker" nettside

Spesielt om du har en nettbutikk som håndterer sensitiv kredittkortinformasjon. Du vil signalisere sikkerhet og pålitelighet. Om du ikke gjør det, vil du sannsynligvis miste mange potensielle kunder.

Så hvordan unngår du denne pinlige etiketten?

Vel, du må implementere HTTPS om du ikke allerede har gjort det. Dette gjøres ved å installere et SSL-sertifikat på nettstedet ditt.

Overgangen fra HTTP til HTTPS kan være litt teknisk om du ikke ble født med et tastatur i hendene. Du kan spare mye tid og irritasjon ved å overrekke oppgaven til et spesialbyrå

6. Optimaliser klikkfrekvensen

Tittelen og metabeskrivelsen for siden din er det som vises på Googles resultatside. Det blir noen ganger referert til som en “SERP-snippet”

Skjermbilde som illustrerer metadata

Poenget med SERP-snippeten er å informere brukeren om hva de kan forvente. Poenget for deg som nettbutikk-eier er å øke CTR (click-through-rate / klikkfrekvens). 

CTR er en beregning som forteller deg hvor mange prosent av søkerne som klikker på resultatet ditt i stedet for andre. Det er sannsynligvis også en rangeringsfaktor:

Lav CTR -> Google tror nettstedet ditt ikke tiltrekker besøkende og vil bli degradert.

Høy CTR -> Nettstedet ditt tiltrekker besøkende og vil bli promotert.

Om du ikke har lagt til titler og beskrivelser selv, laget Google dette for deg ved å bruke innhold fra sidene dine. Dette kan ofte se litt rotete ut og ligger utenfor din kontroll. Ettersom det sannsynligvis ikke gir den beste beskrivelsen av hva dine besøkende kan forvente, er det mindre sannsynlig at de klikker. 

Så om nettbutikkens CTR er lav, er det et klart tegn på at SERP-snippetene dine ikke har nådd sitt beste potensiale. Det er mye verdi å skape ved å aktivt legge til titler og beskrivelser på alle dine viktige sider.

Du vil at de faktiske titlene og beskrivelsene skal være beskrivende og fristende uten å love noe du ikke kan love. Skap interesse uten clickbait og forklar uten å forvirre.

7. Call-to-Action (CTA)

Bruk strategiske call-to-action elementer til å veilede besøkende rundt på nettstedet ditt og få dem til å handle slik du vil. CTA-er er et av de viktigste elementene for ledende generasjoner og kan – om de brukes riktig – ta konverteringsfrekvensene dine til månen. 

CTA-er kan brukes til flere forskjellige formål: påmeldinger til nyhetsbrevet ditt, prøveoppmeldinger, legge produkter til et kort og mye mer. 

Et eksempel på en flott CTA som de fleste av oss sannsynligvis falt for er dette:

Netflix CTA screenshot

En del av det som gjør denne CTA fristende er “Avbryt når som helst”-fraskrivelsen. I tillegg lover det deg “Ubegrensede filmer ..” og muligheten til å “Se hvor som helst.” Sjansen er stor for at du blir avhengig av en av disse ubegrensede filmene og utvider medlemskapet ditt.

Den andre delen er at knappen forklarer veldig nøyaktig hva som skjer når du trykker på den. Du skriver inn e-posten din og kommer i gang.

Det er ingen tvil om hva brukeren vil se på hva som kommer til å skje videre. 

Et eksempel på en klassisk nettbutikk som behersker CTA er ASOS:

På ASOS sin forside blir du møtt av en CTA, “Shop the edit.” Den er plassert direkte i den gylne delen på toppen av noen iøynefallende bilder. Som besøkende blir du håndholdt mens du blir guidet videre inn i dybden i ASOS imponerende katalog.

Knappene og koblingene fortsetter på hele siden og guider den besøkende rett til sin endelige destinasjon: handlekurven.

Tre viktige ting for CTA -suksess

  • Plassering: CTA skal være lett å se og hoppe ut av siden med en kontrastfarge.
  • Kopi: CTA bør være lett å finne ut av. Ikke kutt ordene dine, men uttrykk deg heller kortfattet og presist.
  • Testing: Eksperimenter med forskjellige CTA-er for å se hva som fungerer best. Vurder å split teste den.

Hvis du også har en blogg, må du også bruke strategiske oppfordringer til handling her. Plasser dem gjennom blogginnleggene dine for å veilede besøkende til produktsidene. Brukere vil sannsynligvis bare finne sidene du viser dem. 

Generelle råd

Markedsføringsplan

Det første du vil gjøre er markedsføringsplanen. Det vil forme strategiene som skal brukes for å nå dine ønskede kunder og vinne en større markedsandel.

De fleste handler på nett. For netthandler finnes det ingen kanal større enn Google, derfor må du må være tilstede her om du vil ha en passiv kanal for kundeoppkjøp. 

Markedsføringstaktikken som mest sannsynlig gir best avkastning på investeringen er SEO. SEO Optimaliserer rangeringen din på Google og vil gjøre deg passivt synlig for nye kunder. På sikt vil det gi deg mest valuta for pengene.

Google Analytics – analyser og forstå dine besøkende.

Hvis du eier en nettbutikk med flere produkter, er det viktig å vite hvilke produkter som er de mest attraktive. Ellers mister du raskt hvilke produkter som konverterer godt og skiller seg ut.

Vi anbefaler at du bruker Google Analytics. Det er en rask og enkel måte å få mange verdifulle data fra dine besøkende. Det vil hjelpe deg med å fjerne gamle produkter som ikke selger. Det viser deg også hvilke produkter du skal fokusere markedsføringsinnsatsen din på. 

Du kan lese om hvordan du konfigurerer Analytics her.