Opdateret 22. October 2021 af Linnea Vasstrand Nordås

Slik forstår du en søkemotor

Slik forstår du en søkemotor

De fleste av oss bruker søkemotorer som Google til å finne fram til informasjon, produkter og tjenester. Det betyr også at det er et stort marked for potensielle kunder som finner fram til din side, om du kan kunsten å forstå hvordan en søkemotor fungerer og bruker det til din fordel med SEO (søkemotoroptimalisering). 

Hva er en søkemotor? 

En søkemotor er en kraftig programvare som brukes til å finne fram informasjon på nett eller andre datasystemer. De fleste av oss har allerede noe kjennskap til søkemotorer som Google.

Skriver du for eksempel “SEO” i søkefeltet på Google, vil du få hundre tusenvis av resultater på under ett sekund, men hvordan finner søkemotoren fram til nettsteder og hva er det som bestemmer hvilke sider som blir topp resultat på søkesiden? 

En søkemotor er en komplisert programvare og det er ingen, utenom søkemotoren selv, som vet akkurat hvordan den fungerer, likevel er det mye man kan lære seg om en søkemotor og hvordan man kan forstå den på best mulig vis. Google for eksempel, gir ofte innsyn i flere deler av deres søkemotor og hvordan den fungerer. 

Ordbok: 

Her er noen ord du bør bli godt kjent med for å få en god forståelse for søkemotorer: 

  • Crawler / søkerobot 
  • SEO – søkemotoroptimalisering 
  • SERP (search engine result page) / søkemotor resultatside 
  • Nøkkelord 
  • Search intention / søkeintensjon 
  • Meta tags 

Dette er ord vi vil gjøre deg godt kjent med videre i teksten og det kan være lurt å være ekstra oppmerksom på disse. 

Prosessen bak en søkemotor 

Søkemotorer jobber døgnet rundt etter å finne den beste og mest relevante informasjonen online, derfor er det helt essensielt at en søkemotor finner fram til din side og lett kan navigere seg rundt på siden for at den skal kunne vurdere din side til en god rangering på Googles søkeresultater. 

Det finnes hovedsakelig tre steg bak en søkemotor prosess: crawling, indeksering og rangering. 

1. Crawling – innhenting av informasjon 

Søkemotorer bruker søkeroboter til å lete etter informasjon på nett . Det første en slik søkerobot gjør når den lander på en side, er å “crawle” nettsiden. Å “crawle” vil si at søkeroboten navigerer seg rundt på siden og leser informasjonen den finner. 

En søkerobot tar seg rundt på siden på samme måte som et menneske – gjennom lenker. Søkerobotene følger tagger som HREF og SRC og hopper mellom interne og eksterne sider. 

Det er viktig at søkeroboten får instrukser på hvordan den skal finne fram på siden. Det er algoritmen som sier noe om hvilke sider som blir “crawlet”, samt hvor ofte de blir crawlet. 

Om søkeroboten ikke kan navigere seg rundt på siden, vil den heller ikke bli indeksert, dermed mister du sjansen til å få en posisjon på søkemotorens resultatside (SERP). 

Det vil være gunstig å gjøre siden lett tilgjengelig for å bli crawlet. Her er noen enkle råd for hvordan du kan søkemotoroptimalisere siden din, eller med andre ord bruke god SEO: 

  • Ha en logisk sideoppbygging 
  • Link de ulike sidene til hverandre 
  • Ha en god XML sitemap 

Googles URL Inspection tool er også et godt verktøy som kan brukes for å god SEO. Crawling er en helt essensiell del av prosessen for å komme inn i søkemotorens indeks og bli vurdert for en posisjon på resultatsiden.

2. Indeksering – organisering av informasjon 

Etter siden har blitt crawlet, skal siden indekseres. Indeksen er en lang liste over alle nettsidene og innholdet søkeroboten har funnet fram til. Sideneiden skal granskes og organiseres i kategorier med bilder, CSS, HTML, tekst, nøkkelord osv. 

Indeksen danner grunnlaget for søkemotorens SERP eller resultatside, men det er ikke all informasjonen søkeroboten har funnet som kommer med i indeksen. I noen tilfeller vil søkeroboten finne flere sider med det nøyaktig samme innholdet på flere ulike nettsider, derfor er det viktig å skape unikt innhold til din nettside for å sørge for at innholdet skiller seg ut. 

Les mer om hvordan du kan lage godt innhold som skiller seg ut her.

3. Rangering 

Når du skriver inn et søk i søkefeltet på for eksempel Google, ser søkemotoren på søkefeltet og går gjennom sin indeks for å gi de beste resultatene i forhold til search intent, eller søkeintensjonen – det vil si hva søkeren ønsker å få ut av søket. 

Ofte vil det være hundre tusenvis av matchende søk, derfor er søkemotoren nødt til å rangere resultatene. Akkurat hvordan den rangerer sider er topp hemmelig informasjon, vi vet likevel noen viktige faktorer søkemotoren tar i betraktning når det kommer til rangering, f.eks: 

  • Nøkkelord 
  • De viktigste ordene og uttrykkene i innholdet 
  • Hvor mange andre nettsider som lenker til hjemmesiden 
  • Søkemotoren måler sidens autoritet ut fra hvor mange andre sider som lenker til den og kvaliteten på disse 
  • Meta Tags 
  • Ulike tags med informasjon om siden 
  • Sidens hastighet 
  • Hvor fort siden laster inn har også mye å si for sidens rangering 

Jo høyere rangering siden får på SERP, jo mer organisk trafikk får siden. Les mer om topp rangert innhold her.

Søkeintensjon – å matche innholdet til søket

Når du skriver inn et ord eller setning i søkefeltet på Google, har du et mål med søket – informasjon du ønsker å finne fram til eller få svar på. Søkemotorens oppgave blir å finne ut hva søkeren prøver å finne fram til, og heretter gi de beste søkeresultatene. 

For å gi best mulig resultat finnes det flere ulike kategorier på SERP. For eksempel har Google blant annet følgende SERP kategorier: 

  • Carousels 
    • En rad med interaktive visuelle resultater som er synlig øverst på SERP. F.eks en oversikt over relevante filmer eller album
Screenshot av Google Carousels for "beste filmer 2021"
  • Featured snippets 
    • Ligner på carousels ved at den er synlig øverst på SERP, men består ofte av tekst. F.eks kule punkter til en liste eller oppskrift.
Screenshot av Google Featured snippets for "hvordan skrive jobbsøknad"
  • Relaterte spørsmål / People also ask  
    • En liste med spørsmål og svar som er relaterte til søket 
Screenshot av Google relaterte spørsmål for "hva er seo"
  • Google Shopping 
    • En rad med interaktive lenker med bilde og pris på relaterte produkter
Screenshot av Google Shopping for "høstjakke"
Slik kan SERP se ut for søket “høstjakke” hvor Google shopping resultater viser som en rad helt øverst på siden. 

Det er flere faktorer som er med på å bestemme hvordan SERP siden ser ut i forhold til søket, blant annet søkelogg og plassering. Om du for eksempel søker “restaurant nær meg”, vil resultatsiden trolig vise et kart med restauranter basert på din plassering, men hvilke restauranter som foreslås vil også være avhengig av blant annet omtale på nett.

For å oppsummere 

Søkemotorer er utrolig nyttige redskaper, både for deg som skal finne fram til informasjon, men også for deg som har informasjon man ønsker at skal nå fram til riktig målgruppe. 
Søkemotorer jobber konstant og finner hundre tusenvis av relevante sider med informasjon til ethvert søk, derfor er det viktig å bruke SEO på riktig måte for å være i toppen av søkeresultatet når en potensiell kunde gjennomfører et søk. Du kan finne ut mer om din bedrifts SEO potensiale gjennom en gratis SEO analyse.

Bonzer nyheter

Ferske nyheter for å holde deg oppdatert på den mest ettertraktede SEO kunnskapen