Opdateret 30. December 2021 af Linnea Vasstrand Nordås / Thomas Bogh

SEO rådgivning → Slik velger du riktig rådgiver

SEO rådgivning → Slik velger du riktig rådgiver

De store søkemotorene oppdaterer seg kontinuerlig, og det samme gjør søkeatferden vår. Derfor er det viktig at du som bedrift har kontroll over din organiske posisjonering dersom du ønsker å bli funnet på de organiske søkeresultatene.

Men ettersom konkurransen stadig gjør det vanskeligere å nå førsteplassen, er det behov for de riktige rådene. Derfor vil du her i dette innlegget få en oversikt over hva SEO rådgivning innebærer og hva du trenger å vite før du velger byrå. 

I tillegg vil du også få innsikt i hvordan vi kan hjelpe din virksomhet med å nå toppen av virksomhetskritiske søk.

Innlegget er delt inn i følgende overskrifter:

  • Hva er SEO rådgivning?
  • Hvorfor SEO rådgivning?
  • Råd hos Bonzer
  • Forstå SEO-konsepter 
  • Hva du trenger å vite før du velger en rådgiver
  • Vanlige spørsmål

Hva er SEO-råd?

SEO-rådgivning (SEO = søkemotoroptimalisering) beskriver hvordan du ut fra konsultasjon eller råd kan optimalisere virksomheten din på best mulig måte, slik at du oppnår organiske rangeringer på søkemotorer som Google, YouTube eller en tredjepart. Vanligvis vil disse søkemotoroptimalisering tips- og rådene komme fra eksterne byråer med SEO eksperter eller spesialister, som Bonzer.

Selv om det er mange som tilbyr råd om søkemotoroptimalisering, er det fortsatt mange måter å gjøre det på i dag. Noen byråer følger Googles retningslinjer, mens andre prøver å bruke «black hat»-taktikk. Med black hat menes å prøve å optimalisere imot Googles retningslinjer.

Til syvende og sist handler det om at du som bedrift skal finne de rådene som passer best for din virksomhet og som kan komme deg til topps i søkemotoren. Derfor handler råd både om kvaliteten bak, men også om måten du jobber på.

For når det kommer til konsultasjon, bør du gå for en partner som forstår virksomheten din. En partner som forstår hvordan søkemotoroptimalisering blir en forsterkende kraft i all din markedsføring fremfor det motsatte.

I forlengelsen er det flere måter å få råd innen SEO. Dette inkluderer:

  • Analyse & Strategi
  • Optimalisering
  • Rapportering

Analyse & Strategi

Som med alle gode søkemotoroptimalisering, starter den med en grundig analyse. Her skal man se inn i de tre søylene; teknisk SEO, innhold og lenkebygging og herfra vurdere hva som må optimaliseres samt hvordan.

Basert på en grundig analyse har du fått innsikt slik at du kan utvikle en SEO-strategi. Har du en ekstern partner er det viktig at utgangspunktet er din nåværende situasjon og markedsføringsmål. Jo mer du deler her, jo bedre råd kan du få.

Kombinasjonen av din innsikt og SEO spesialistens analyse vil legge det beste grunnlaget for en strategi.

Strategien bør ta utgangspunkt i hvordan du som bedrift optimaliserer virksomheten på best mulig måte, slik at du blir funnet på de virksomhetskritiske søkeordene. Har din rådgiver selv driftsressurser, kan du velge å fordele ressursene her. På den måten kan de håndtere alt arbeidet.

Har du selv ressurser internt kan det derimot være en idé å bruke byrået som en sparringspartner som gir råd til egne ressurser om hvordan du kan optimalisere. Byråer har vanligvis omfattende kunnskap om hva som er viktigst og hvordan søkemotorer utvikler seg. Du kan bruke den direkte til å optimalisere nettstedet ditt.

Optimalisering

En ting er å forstå sin egen nettside og derfra legge en plan (analyse og strategi). En annen ting – og på mange måter vanskeligere – er å gjennomføre planen.

Her er som sagt søkemotoroptimalisering basert på tre “pillars” eller søyler som hver kan gis råd.

Teknisk SEO: Her får du råd om hvordan du kontinuerlig kan optimalisere dine tekniske områder på nettsiden. Dette kan være alt fra å reparere 404-sider til hvordan du kan gjøre nettstedet ditt enda raskere. I utgangspunktet er fokuset her på brukeropplevelsen.

Innhold: Innhold, også kjent som content , handler om å forstå hva folk søker etter og hvordan vi med innhold svarer best på det. Siden det typisk er utallige innhold innenfor samme søk, handler det om å skille seg ut med innhold som best svarer på søket. Derfor kan løpende rådgivning gi de nødvendige innspillene og kreativiteten som trengs for å besvare søk best mulig.

Linkbuilding: Linkbuilding, eller lenkebygging, handler om å få andre nettsider til å lenke til dine. Å skaffe lenker kan derfor være veldig vanskelig hvis du ikke har jobbet med dette før. Derfor er konsultasjon på dette området ekstra viktig hvis du driver det internt. Her kan en konsulent både gi lenkemuligheter, samt hvordan du best kan nå ut til media. Alternativt kan dette derfor også være en disiplin som et byrå kan håndterer, da lenkebygging også er basert på relasjoner.

Rapportering

Rapportering er en utrolig viktig del av søkemotoroptimalisering da vi trenger å kjenne vår nåværende situasjon før vi kan ta nye og bedre valg. Rapportering gir oss innsikt i hvordan optimaliseringen utført har hatt effekt, samt hvordan vi kan bruke disse dataene til å forbedre oss.

Enten vi investerer i et byrå eller bare investerer i SEO eksperter, er det viktig at vi får den nødvendige rapporteringen som selskap. Rapportering kan være på SEO KPIer som rangeringer, trafikk, health schore, domain rating og mer. Ettersom SEO omfatter mye bredere, viktige KPIer for å rapportere om konverteringer og avkastning.

Hvorfor SEO-rådgivning?

SEO-råd er viktig hvis du ønsker hjelp utenfra til å forstå din egen posisjonering på søkemotoren. I tillegg gir det deg viktige innspill til hvordan du taktisk kan oppnå markedsføringsbudsjetter gjennom organisk trafikk. De siste årenes utvikling innen SEO som investering viser hvorfor det kan øke trafikken til nettstedet ditt.

Kunde SEO budsjett sammenlignet med endringer i trafikk

Kilde: Search Engine Journal

Ettersom verden fortsetter å endre seg, oppdateres søkemotorer og krav stadig. Det er generelt anslått at det er +500 algoritmeoppdateringer på Google hvert år. Dette må fortløpende tilpasses dersom du ønsker å være det beste svaret for søkemotoren.

Derfor gir vi hver måned en oversikt over de siste oppdateringene fra Google. Du finner dette i vår bloggkategori Google nyheter.

Men ettersom du trolig har det travelt nok til å drive din egen bedrift, er det kanskje ikke tiden for SEO der du er skarpest selv. Derfor kan en SEO spesialist være akkurat den som kommer med søkemotoroptimalisering tips og innspill utenfra og viser deg veien til å styrke hele virksomheten organisk.

Rådgivning hos Bonzer

Hos Bonzer gir våre SEO eksperter råd innen alle sjangre innen SEO – og generelt organisk markedsføring. Her kan vi enten være din partner i deler av reisen (dvs. analyse og strategi), eller vi kan være med på hele optimaliseringen.

Vi jobber aktivt som en rådgivende part som jobber med ditt eget in-house team. En modell hvor det sjelden er grenser for hva som kan oppnås. 

Her er målet vårt alltid å være en del av teamet ditt, forstå bedriften din og sørg for at SEO skaper synergi på alle markedsføringsnivåer. Med råd får du både tips om søkemotoren, samt om hvordan data kan brukes i andre deler av virksomheten.

Ønsker du bredere rådgivning kan vi også være enda mer involvert i utførelsen, da vi nettopp sitter med spesialister som driver med teknisk SEO, innhold og lenkebygging.

Uansett vil vi kontinuerlig sørge for å gi deg nødvendig innsikt gjennom rapportering, slik at du forstår hvor virksomheten din beveger seg og hvorfor.

SEO Rådgivning i Oslo 

Er du på jakt etter SEO rådgiver i Oslo, er vi lokalisert i sentrum, derfor er du alltid velkommen til å komme innom og høre hvordan vi kan hjelpe deg. Vi gir imidlertid generelt råd til bedrifter fra hele landet, og kontoret vårt er åpent for alle.

Hvis du er interessert i å finne ut hvordan situasjonen din ser ut i dag, anbefaler vi at du ber om en gratis SEO-analyse fra oss. Dette er alltid et godt grunnlag før et rådgivende intervju.

Forstå SEO-konseptene

Når du jobber med SEO eller forstår hvordan organisk optimalisering fungerer, er det alltid godt å være forberedt. Derfor har vi utarbeidet en SEO-ordbok slik at du kan forstå konseptene. Det finnes svar på mange av de mest grunnleggende konseptene innen søkemotoroptimalisering.

Hvis du kommer over et konsept som ikke er besvart i vår ordbok, skriv eller ring oss til slutt. Da sørger vi for å gi svar samt legge det til i ordboken.

Hva du trenger å vite før du velger rådgiver

Siden det er mange SEO byråer og rådgivere der ute, er det viktig at du velger med et kritisk blikk (for din egen skyld).

Vårt råd her er at du velger noen som forstår virksomheten din og kan jobbe med teamet og arbeidsflytene dine. I tillegg skal det være kontroll med det faglige – dvs. SEO konsulenter som kan optimalisere og gjøre det på den smarteste måten, samtidig som de følger Googles retningslinjer.

For å gi deg en sjekkliste,kriteriene anbefaler vi en SEO konsulent følgende:

  • Er tilpasningsdyktig
  • Forståelse for mangfold i bransjer
  • Stor SEO-profesjonalitet
  • Forstår tid er penger – og gir derfor råd om hvordan du kan gjøre ting smartere.
  • Følger Googles retningslinjer
  • Ha alltid det kommersielt fokus i sinn (det handler om å oppnå forretningskritiske mål og budsjetter)
  • Transparent som gir deg god innsikt gjennom rapportering
  • Deler råd om hvordan du kan gjøre ting bedre selv

Flere punkter kan enkelt legges til listen. Vi vil imidlertid vurdere at ovenstående er de mest kritiske når du skal ut for å investere i en SEO-konsulent som kan hjelpe din bedrift.

FAQ

Hva kan en SEO konsulent gjøre?

En SEO konsulent er en ekspert som kan hjelpe bedrifter med å nå topplasseringene på søkemotorer som Google. Konsulenten vil typisk gi råd innen analyse, strategi og optimalisering om teknisk SEO, innhold og lenkebygging. I tillegg vil også løpende rapportering være en del av rådene

Hva koster råd om SEO?

Det finnes ikke noe enkelt svar på hva en SEO-konsulent koster. Ettersom det er mange som jobber forskjellig og som har ulike kvaliteter, vil prisen variere. Typisk vil imidlertid en rådgiver kreve en timepris eller en pris pr. levert service. Vi ser imidlertid sjelden en timepris på under 1000 kr hvis kvaliteten skal være på topp.

Hvordan får jeg SEO-råd?

Det er mange eksperter og byråer som kan gi råd innen digital markedsføring. Hvis du vil ha SEO-råd, er Bonzer en av de eneste – så vel som største – ekspertene innen SEO. Dette er fordi vi kun jobber med SEO. Så ta kontakt med oss ​​hvis du ønsker råd. Da hjelper vi deg herfra.

Bonzer nyheter

Ferske nyheter for å holde deg oppdatert på den mest ettertraktede SEO kunnskapen